Kategorier
Marknadsföring

DOOH har stora fördelar 

Skyltreklam ute i samhället har många fördelar. DOOH är en flexibel uppfinning, information kan ändras på ett ögonblick och budskapet når fram där folk finns. 

DOOH har tagit reklamskyltar till en helt ny nivå. Ordet står för Digital out of home och betyder helt enkelt digital information ute i samhället. Det kan vara rörliga bilder i en skyltreklam som folk ska uppmärksamma. Det kan också vara samhällsinformation. 

Fördelen med DOOH är att flera skärmar kan visa samma sak. När det ska ske en ändring görs denna från en dator, och då uppdateras alla skyltarna samtidigt. Det sparar oerhört mycket arbete. Förr fick man göra nya skyltar, och informationen blev ändå inaktuell snabbt. 

Rätt målgrupp för DOOH 

Reklam för mode och smink finns ofta runt busshållplatser där många ungdomar vistas. Mitt i staden kan man se DOOH med diverse bioreklam för filmer som visas i hela landet. Stora jippon med annonskampanjer under en period kan lätt bytas mot annan reklam när tiden har gått ut. 

På flygplatser och tågstationer är målgruppen för DOOH förstås resenärer som är på väg någonstans. Alla kan se den digitala tågtidtabellen på väggen och får reda på vilket tåg som går, vilket spår det gäller och aktuell avgångstid. När det blir förseningar kommer ändringen upp snabbt på tavlan. 

DOOH för priser och varor

I butiker och varuhus förekommer det reklam för utvalda varor, kundrabatter och specialpriser. Med DOOH inspireras kunderna till att laga viss mat eller köpa aktuella säsongsvaror. Digitala skyltar för prissättning har också fördelen att de hålls uppdaterade med några knapptryck från en dator. 

DOOH är arbetsbesparande för butikspersonalen, där rätt pris scannas in elektroniskt. På järnvägsstationer behövs det inte heller så mycket personal för information. Så annonsering med DOOH ger bra service och är ett framgångsrikt koncept för målinriktad reklam och information åt allmänheten.