Kategorier
Annat

Chefsrekrytering Stockholm – låt proffs sköta jobbet

Var finns er nästa chef? Hur hittar ni en ny VD och hur ska ert företag kunna hitta rätt kompetens till någon av de högre tjänsterna inom verksamheten? I en alltmer ombytlig arbetsmarknad så krävs professionell hjälp för rekrytering. I synnerhet gällande chefsrekrytering i Stockholm kan man se att den hjälpen gör en enorm skillnad. Både sett till att företaget sparar tid och sett till att professionell chefsrekrytering tenderar att sätta rätt person på rätt stol.

Alla företag som tvingats till nyrekryteringar är väl medvetna om att det handlar om en lång process. Detta oavsett om det handlar om att tillsätta en tjänst nere på golvet – eller längre upp i näringskedjan. Att utforma en annons, att gå igenom alla ansökningar, att sålla bland intervjuade personer och att slutligen gå igenom de toppkandidater man valt ut är tidskrävande, det är jobbigt, det kräver enorm koncentration och det handlar dessutom om en ganska snårig stig.

Att välja fel person innebär kostnader och det gör också att man är tillbaka på ruta ett igen. Genom att ta professionell hjälp med chefsrekrytering i Stockholm – men även med all annan typ av rekrytering – så ges man en möjlighet att hitta rätt person; utan någon större ansträngning.

Så går chefsrekrytering i Stockholm till

Om man går igenom de vanliga stegen för chefsrekrytering i Stockholm så kan följande vara en bra introduktion till hur en sådan ser ut – och varför ditt företag tjänar på det:

  • Ni möts. Du och rekryteringsföretaget bokar ett – flera – möten där du går igenom vad för slags spetsegenskaper företaget behöver, vilken kompetens som krävs, vilka kvalifikationer som är att anse som måsten samt exempelvis vilka personligheter som efterfrågas av er. Rekryteringsföretaget skapar utifrån detta en platsannons och sätter igång med att ta in ansökningar.
  • Företaget går dels igenom alla ansökningar och sätter igång med intervjuer. Utöver detta så börjar man även ett nätverkande där man ser över exempelvis tidigare kandidater som sökt andra jobb – men kanske fallit på mållinjen. Även exempelvis headhunting är ett effektivt verktyg inom chefsrekrytering i Stockholm: en person kan exempelvis sitta på ett annat företag idag – men på fel stol och egentligen ha allt som krävs för att passa in i ditt företag och på den tjänst ni ska tillsätta.
  • Kandidaterna presenteras. När den stora sållningen skett så återstår ett par kandidater. Det är här ni kommer in i bilden och deltar vid alla slutintervjuer och ges en möjlighet att lära känna de som sökt tjänsten – eller som headhuntats för densamma. Beslutet om vem som får jobbet ligger alltid i era händer och om ingen verkar passa – ja, då är det bara att fortsätta er chefsrekrytering.
Kategorier
Arbetsmiljö

Att gå en utbildning i BAM – så funkar det

Med en utbildning i BAM stärker man medvetenheten hos sina medarbetare och ökar även säkerheten och tryggheten på jobbet. Hitta en BAM-utbildning nära er.

En utbildning i BAM gör att man både blir mer säkerhetsmedveten på jobbet och stärker de interpersonella relationerna. Att man blir hemmablind på jobbet är inte konstigt efter år av rutinmässigt utförande av uppgifter. Du hanterar uppgifter utan att kanske ibland tänka på vad du gör. Dina kollegor förväntas göra vad de gör och ni vet var ni har varandra. Men har ni verkligen koll på vad som är kärnan i verksamheten? Och hur är egentligen er relation till varandra? Ibland kan det vara en bra idé att gå en utbildning för att skaka om sig lite och se verksamheten ur ett nytt perspektiv.

Utbildning i BAM för chefen eller arbetsledaren

En BAM-utbildning är inte bara viktig för ökad säkerhet på jobbet. Det är också en bra investering för den som vill sätta sig in i hur arbetsmiljölagen fungerar. Detta kan vara särskilt intressant för den som funderar på att söka en chefsbefattning och vill vara “på tårna” redan från början. En utbildning i BAM går igenom de viktigaste aspekterna när det gäller att skapa en stark arbetsgrupp. Man kan också med utbildningen lära sig hur man som arbetsledare eller chef undviker sociala problem på arbetsplatsen, såsom mobbning, och hur man löser de konflikter som kan uppstå mellan de anställda. Stärk er grupp med en utbildning som främjar arbetsmiljön.

Kategorier
Marknadsföring

Därför ska du annonsera på Google

Har du problem med att nå nya kunder? I många fall så handlar det om att man som företag fastnat i gamla mönster. Spelplanen för marknadsföring ser annorlunda ut idag och som företag handlar det om en verklighet som man måste anpassa sig till.

Att annonsera i tidningar ger inte valuta för pengarna. Att däremot välja att annonsera på Google har en potential att locka nya kunder – och då handlar det dessutom om kunder som redan visat ett intresse för den tjänst eller produkt du erbjuder.

Många ställer sig skeptiska till internet i stort och till annonsering på Google i synnerhet. Det senare kan förklaras av att man anser att de annonser som syns inte drar till sig något intresse. Söker en person på ett specifikt sökord så hoppar denne över annonserna som syns och går direkt ner till den organiska listan. Stämmer detta påstående? Inte direkt, men det finns korn av sanning i det.

Det bästa är att synas både i den organiska listan under specifika sökord och att samtidigt – under givna datum och perioder – köra kampanjer via Google Ads. Och, detta kan kombineras genom att man anlitar en och samma byrå både för SEO – som innebär att man rankar högre i den organiska listan – och SEM, som innebär att annonseringen skräddarsys och optimeras för dina behov. Vi skulle definitivt inte välja bort någon av dessa tjänster.

Fördelar med att annonsera på Google

Därför ska du annonsera på Google, varför? Fördelarna med att annonsera på Google är nämligen lite för stora för att man ska ha råd att negligera dem. Här nedan följer några:

  • Du syns längst upp! Det är aldrig negativt att ligga på topp och genom dina annonser så kommer du att fånga både nya kunder – och samtidigt också konkurrera med företag inom din bransch (som säkerligen också, i någon mån, använder Google Ads).
  • Du hittar rätt målgrupp! En annons i en tidning är lite av ett skott i mörkret. Annonsering via Google däremot innebär en ren träff då den som söker redan bestämt sig för att aktivt söka efter en vara eller en produkt. Det handlar bara om att fånga in de som söker.
  • Det driver trafik! En annonsering på Google och via Google Ads ger mer trafik till en sida. En trafik som också kan följas upp och där man exempelvis i framtiden kan använda sig av givande sökord i framtida kampanjer – och ta bort de som inte genererar en tillfredsställande effekt.
  • Du betalar bara per klick! Google Ads är kostnadseffektivt sett till att du bara betalar för de klick som annonsen genererar. Om ingen klickar – ja, då betalar du heller ingenting. Jämför detta med annan typ av annonsering.
  • Du kan följa upp och förbättra! Google Ads erbjuder överlägsna verktyg för analys och uppföljning. Hur många har klickat, vilka sökord har använts och hur länge stannar en besökare på sidan efter ett klick? Detta ger dig möjlighet att förändra innehållet på din sida och att förbättra saker i framtiden. Google Ads ger dig ledtrådar som kan skapa ett skarpare innehåll.
Kategorier
Ekonomi

Ekonomisk förvaltning i minsta detalj

För att undvika strul med Skatteverket kan du tjäna på att ta hjälp genom ekonomisk förvaltning. Det ger dig även tid för annat fokus i din verksamhet.

Hade du väntat dig någonting annat när du gick med i styrelsen till bostadsrättsföreningen? Eller såg du någonting annat framför dig när du startade eget företag? Det är lätt att ha stora ambitioner, men ibland sätter ekonomi och byråkrati pinnar mellan ekrarna i kreativitetshjulet. Ofta i en kombination av varandra. Årsredovisningar, bokföring och deklarationer. Allt måste organiseras och fyllas i in i minsta detalj. Om det inte blir korrekt utfört, eller i tid, kan stora konsekvenser vänta. Skatteverket är inte nådiga mot de som slarvar med den ekonomiska rapporteringen. Men det finns hjälpande händer. Sådana som tillhör människor som arbetar med ekonomisk förvaltning och underlättar verksamhetens vardag för sådana som du.

Ekonomisk förvaltning underlättar för dig

För visst finns det väl väldigt mycket annat som du hellre lägger ned tid på? Om du avlastar dig bördan med att få rätt på kvitton och liknande frigör du just den tiden. Ekonomisk förvaltning innebär med andra ord mer än att du bara tar emot en tjänst för ett krångligt arbete. Du skapar tid för dig själv att fokusera på annat i verksamheten. Som hur den kan utvecklas, ta nästa steg och helt enkelt bli bättre för alla inblandade. Men det är förstås inte möjligt så länge du envisas med att sköta ekonomin på egen hand. Gör dig själv en tjänst och beställ in ekonomisk förvaltning istället.

Kategorier
Juridik

Hur kan ett företag arbeta för att motverka sexuella övergrepp?

Har världen lärt sig någonting av Metoo? Den frågan börjar bli dags att titta närmare på så här några år i efterhand. I samband med att Metoo slog igenom över hela världen såg man att många branscher och enskilda företag plötsligt togs på sängen. Det visade sig att det fanns en djupt rotad, toxisk kultur där sexuella trakasserier och rena övergrepp förekom.

Kvinnor blev utnyttjade av män i högre positioner och vågade – som en följd av en tystnadskultur – inte dra detta vidare. Metoo öppnade på locket till en ganska mörk värld som fick många företag att rannsaka sig själva. Frågan är hur mycket av detta som visat sig vara vackra, men tomma ord? Hur många företag arbetar egentligen aktivt med att motverka sexuella övergrepp och trakasserier – och hur gör man det i så fall?

Som arbetsgivare har man ett ansvar i att både förebygga och motverka sexuella trakasserier. Ser man till sexuella trakasserier så är detta både en form av diskriminering och en slags negativ särbehandling. Inom arbetsmiljölagen finns tydliga riktlinjer vad gäller policy, riktlinjer och rutiner för hur man ska agera preventivt och hur man ska förebygga sexuella trakasserier. Tillsammans med exempelvis skyddsombud ska man agera – både centralt och, om man är en större koncern, lokalt – i dessa frågor. Viktigt är även att allt detta följs upp och utvärderas. Informationen ska vara tydlig och varje enskild medarbetare ska vara väl införstådd i vad som gäller och vilken kod man har att rätta sig efter i samband med att man befinner sig på arbetet.

Hjälp offret att anmäla

Arbetsgivarens ansvar börjar redan vid misstanke om sexuella trakasserier – eller värre: sexuella övergrepp – och hör måste man direkt agera och reda ut vad som skett genom att samtala med de inblandade och vidta åtgärder som exempelvis förflyttning eller uppsägning om det krävs. Gäller det exempelvis sexuella övergrepp – en våldtäkt, exempelvis – så ska man också tydligt visa ett stöd för offret och hjälpa hen att både komma i kontakt med polisen och med ett juridiskt ombud. Det finns inga mellanvägar i dessa situationer och som arbetsgivare så måste man agera!

I en sund arbetsmiljö så respekterar alla varandra och stöttar sina kollegor i vått och torrt. Man ställer upp, arbetar tillsammans mot gemensamma mål och man skapar en trivsel som innebär att ingen känner oro, ångest eller rädsla för att gå till jobbet. Att Metoo visat att många branscher har problem är ett faktum och det ger många företag en möjlighet att förändra de kulturer som hunnit sätta sig. Som arbetsgivare måste man våga säga ifrån och våga agera om det handlar om sexuella trakasserier. Det är långt ifrån okej och det är något som måste försvinna från varje arbetsplats. Det är dags att agera på allvar.

Kategorier
Annat

Skyltar sparar tid för besökare

Är du turist i en ny stad och letar efter vägen eller om du exempelvis ska besöka en kompis eller ett sjukhus är det tidsbesparande om där finns hänvisningsskyltar, så du hittar rätt direkt.

Kanske är du inte där ensam heller, och har du med dig otåliga småbarn eller en äldre person som har svårt att gå, vill du inte irra runt. Sedan är det många av oss som faktiskt har dåligt lokalsinne, och ett sjukhusområde är både stort och komplicerat som en labyrint. Samma sak gäller för stora varuhus och gallerior, speciellt när de nyss har byggts om eller butikerna har bytt plats. Visst är du tacksam för tydliga skyltar som visar vägen? Vi är glada över att det finns gott om hänvisningsskyltar, fast vi kanske inte tänker på det just när vi går förbi en.

Viktig skylt på samfällighetens parkeringsplats

Det är lika viktigt att det finns skyltar i ett större bostadsområde. En samfällighet med femtio husnummer fördelade på flera gårdar och hus i flera rader gör att många skulle få leta länge efter att hitta rätt. En tavla som tydligt visar var huset ligger, och vilken av parkeringarna som är närmast, underlättar för alla besökande. Pizzabudet hittar rätt, och det gör också såväl vänner, släkt, hantverkare som diverse leverantörer. Behöver du själv skaffa en hänvisningsskylt till din fastighet går det enkelt att beställa den från ett skyltföretag. Har man en försäljningsverksamhet på landet är skylten nödvändig. Utan skylt kan du missa kunder för att de bara kör förbi.

Kategorier
Annat

Behagligare att läsa på papper

Många tycker om att kunna skriva ut längre texter och läsa dem på papper istället för på datorn eller telefonen. För skrivare i en rimlig prisklass bör du undersöka begagnade alternativ.

Nog för att vi lever i en extremt digitaliserad värld och är både omgivna och beroende av skärmar var vi än är någonstans. Till exempel kan man nog satsa dyra pengar på att du läser just den här texten på en skärm. Men ärligt talat, hade det inte varit mycket behagligare att läsa på den papper? Tänk om du hade kunnat skriva ut texten och läsa den på papper, slippa anstränga ögonen genom att titta på en skärm och kunna göra gamla hederliga anteckningar i dokumentet med en riktig penna. Det finns bara ett problem. Skrivare är lite för dyra för att det ska vara värt det. Men då kanske du ska titta på en annan hylla.

Begagnat är billigare

Istället för att titta bland de dyra skrivarna hos elektronikkedjor bör du vända blicken mot någon som säljer begagnade skrivare istället. Du kan såklart chansa genom att gå till en second hand-affär, men det vore lite av en omväg. Det finns gott om alternativ på nätet som specialiserar sig på att sälja just begagnade skrivare. Det är bara att googla runt. Många erbjuder även möjlighet att hyra skrivare. Nu börjar du närma dig slutet på den här texten. Du härdade ut och läste allting på skärmen ända till botten. Men hade det inte varit lite skönare på papper?

Kategorier
Marknadsföring

Snyggaste bildekoren i Stockholm

Reklam på bilen är ett bra sätt att exponera företaget för tusentals personer varje dag i trafiken. Det är ett kostnadseffektivt sätt för att marknadsföra firman inför presumtiva kunder.

Är reklam bra eller dåligt? Det beror på utformningen och hur den levereras till mottagarna. Reklam ska vara snyggt utformat och ha ett tydligt budskap till mottagaren. En logotyps utseende ska stämma väl överens med företagets inriktning i både färg, form och typsnitt. Ett företag som riktar sig till barn och familjer har ofta mer lekfullhet i logotypens känsla. Man kan jämföra med företag inom bankväsendet som eftersträvar en seriös framtoning av att de marknadsför viktiga tjänster.

Hur man sprider sin reklam är också viktigt. Det är bättre att satsa på kvalitet än kvantitet när det gäller företagsreklam. Det bästa är att få ett positivt muntligt rykte för företaget, men ibland får man hjälpa till på traven för att synas. Då är ett bra tips att sätta loggan på företagsbilarna. När man kör runt i Stockholm med omnejd syns reklamen på ett bra sätt utan att distrahera andra förare. Är man på kundbesök kan kunderna lätt se vilken firma man kommer ifrån.

Snyggt grafiskt utformad bildekor

För att fixa bilreklam kontaktar man en firma som arbetar med bildekor i stockholm. Behöver man hjälp med den grafiska utformningen av reklamen kan man få proffsig hjälp av firman. Med moderna maskiner trycks och skärs kvalitetsfolien ut för att passa den grafiska profil som är beställd till bilen. Självklart finns det garanti på att vidhäftningen sitter där den ska.

Kategorier
Okategoriserade

Perfekt text från en översättningsbyrå

Även om det är frestande att själv översätta sina varublad är det sällan en företagare kan göra det felfritt. Undvik irriterande felstavningar och anlita en översättare i Stockholm.

I vanliga fall kan man tänka att det bara gäller att göra sig förstådd, men så enkelt är det inte när man skickar ut material till en blivande kund. Det ger ett hafsigt intryck om man inte kan uttrycka sig på rätt sätt, och felstavade menyer, broschyrer och offerter drar ner intrycket man får av ett företag. Satsa på en översättare i Stockholm som utför sitt jobb med kvalitet, så kommer ditt företag att mötas av större respekt och få en bättre trovärdighet.

Genomarbetade texter som man litar på

Ibland ser man hemsidor, postorderkataloger eller broschyrer på svenska som har några danska eller tyska beteckningar här och där. Speciellt när det står att de har kunder i hela Sverige eller levererar till den svenska marknaden, är det tydligt att det är ett utländskt företag som försöker etablera sig här. Det skulle vara mycket bättre om en professionell översättare hade fått korrekturläsa och justera hela innehållet innan det publiceras.

Svenska uttryck som blandas med danska, särskrivningar och felstavningar, inget av detta inger förtroende. Om du exempelvis är importör av varor från ett icke EU-land är det nödvändigt att översättningen av varubladet är riktig. Det gäller även för europeiska varor, speciellt om det är ett språk som är olikt svenskan. Finska och polska är det inte många svenskar som förstår, men en professionell översättningsbyrå klarar uppdraget.

Kategorier
Ekonomi

Det finns inget hinder

Rädslor är något vi människor har naturligt. En del har mer problem med dem än andra. En del ser faror i olika saker vi gör och hur det kan gå fel. När man borde fokusera på lösningar istället.

Har du haft en idé du gått och arbetet på sen du var liten? Den perfekta saken som ska ge både dig och de som köper den stor nytta. När man är yngre begränsas man av åldern. Men åldern hindrar inte en från att förfina idéen. Den dagen man är gammal nog kan man öppna sitt företag och låta det växa. Om allt går som planerat kommer det att bli stort nog att man får ta in personal som hjälper till med det. För att få allt rätt passar man även på att ta en kurs om just företagande. Men där finns en sak som stoppar en. Alla dessa papper som ska skötas.

Ingen man vill ha problem med

Vare sig man är ett nyöppnat företag eller ej, så vill man inte ha problem med Skatteverket. För att slippa dem krävs det att man gör allt rätt. All bokföring som ska göras behöver vara korrekt och lämnas in i tid. Det är en hel del arbete där bakom som man behöver förstå sig på. Om man inte väljer att lämna iväg just det. Det finns de firmor som gärna tar hand om andras bokföring, med deras hjälp vet du att allt går rätt till. De kommer att ha inne allt både i tid och rätt uträknat. Läs mer om bokföring på denna sida: bokföringstockholm.nu