Kategorier
Solceller

Välj rätt solcellsföretag

Har du funderar på att investera i solceller? Idag ser man att fler och fler kämpar med elräkningarna och att detta inte enbart är exkluderat för privata villaägare. Företag, fastighetsägare, lantbruk, BRF:er – alla sitter i samma båt och samtliga lider av den turbulens som rådet i omvärlden.

Genom att investera i solceller kan man ta ett steg bort från detta, börja producera egen el – och, i många fall även sälja överskottet vidare – och bli oberoende. Det gör att solceller exploderat och att många idag ser detta som den mest givna investeringen man kan ta.

Skräddarsydda lösningar för dina behov

Vilket inte är helt fel – men det handlar också om en investering som kräver viss eftertanke och, framförallt, rätt solcellsföretag. Som med alla heta branscher och heta områden så blir det lätt en inflation. Solceller är inget undantag: det växer ungefär 13 solcellsföretag på ett dussin och det handlar om både varierande priser och varierande kvalitet dem emellan.

Även om du gör det rätta och investerar i solceller så kan det bli helt fel genom att du väljer ett sämre solcellsföretag. Vi tänkte här nedan titta närmare på ett företag El av Sol som ligger före sin konkurrenter och som skaffat sig den kunskap och erfarenhet som kan göra skillnad för dig som kund.

Ett solcellsföretag som sticker ut

El av Sol jobbar primärt mot företag, fastighetsägare, lantbruk och BRF:er och med större anläggningar för solenergi – men även du som privatperson och villaägare kan kontakta dem för professionell hjälp. Det talande med deras verksamhet är att man dels har utbildningen som krävs, men dels även att man alltid arbetar för sina kunder: man brinner för solenergi och för att skapa skräddarsydda lösningar för kunderna.

Det finns ingen standardlösning: varje uppdrag är unikt sett till byggnadens utformning, takets storlek, solläge och övrig miljö. Många solcellsföretag sätter upp solpaneler utan att genomföra de nödvändiga undersökningar och behovsanalyser som krävs för att få ut maximal effekt.

El av Sol arbetar alltid med att skapa bästa tänkbara effekt till bästa tänkbara pris. Dessutom tänker man långsiktigt och arbetar alltid för att bli det givna valet för kundernas framtida behov. Det ger ringar på vattnet och det ger, framförallt, nöjda kunder.

För att läsa mer om rätt solcellsföretag för dig, kan du fortsätta till denna sida: elavsol.se

Kategorier
Fastighet

Teknisk förvaltning i Stockholm ger dig lugnare nätter

Om du anlitar någon för att ta hand om teknisk förvaltning av dina byggnader i Stockholm så kan du sova lite lugnare om nätterna och utan att oroa dig.

Att inneha en eller flera byggnader innebär att du samtidigt behöver ha personal som har koll på dem. Då kan du välja på att ha en anställd eller så kan du anlita ett företag som sysslar med just teknisk förvaltning. I det senare fallet kan du vara säker på att allt sköts utan minsta problem.

Att sköta om flera fastigheter, och veta vad som gäller när det handlar om underhåll och planering för diverse projekt, är inte alltid det enklaste. Har du däremot en struktur som du går efter, och håller dig till den, så kommer alla dina fastigheter att skötas om på bästa sätt.

Teknisk förvaltning innebär att du ska ha kontroll på läget

Som teknisk förvaltare i Stockholm har du en hel del att göra med att planera och genomföra underhållsarbete. Du följer upp att allt blir gjort och lägger lite extra tid på att se hur resultatet blivit. Ditt jobb kan innebära att du leder en del mindre projekt.

Ingångslönen för dig som jobbar som teknisk förvaltare kan ligga strax under 30 000 kronor och sedan finns det en möjlighet att ta sig uppåt i hierarkin och då landar en topplön på någonstans runt 50 000 kronor. Att vara teknisk förvaltare kanske inte är så dumt för den som gillar projekt och förvaltning av fastigheter.

Kategorier
Ekonomi

Hur får jag hjälp med min redovisning i Stockholm?

Att ta extern hjälp med sin redovisning är ett sätt för många företag att överleva. Genom att anlita en redovsiningsbyrå som sköter om all bokföring och andra redovisningstjänster som måste utföras ger företagen i fråga en chans att syssla med det som de är specialiserade på. En mindre snickarfirma med kanske två-tre stycken personer vill ju fokusera på det som de kan göra – i det här fallet, att snickra – och vill inte ödsla onödig tid på att räkna på moms, skatter och annat som kräver koncentration och sväljer mycket tid och därför lejer amn alltså bort sin redovisning till de som har utbildning inom området. Detta är ju ganska naturligt och något som på senare år har visat sig vara väldigt populärt i och med att alltfler människor startar sin egen verksamhet.

Detta ser man framförallt i de större städerna som exempelvis Stockholm där man inte längre är lika beroende av att gå till ett jobb i samma utsträckning som tidigare utan i allt större grad kan sköta om sin verksamhet från hemmet. Här tänker vi främst på personer som är verksamma inom media eller annat där man kan koppla upp sig och sköta jobbet varifrån man själv föredar och då ofta jobbar som frilans till något större företag. För att kunna bedriva denna frilansverksamhet så krävs det alltså att man driver ett eget företag och då brukar man alltså se till att denna redovisning sköta av en byrå i Stockholm. Man fokuserar alltså – kortfattat – på det man klarar av själv och låter det andra skötas av professionella och utbildade människor för att undvika att något blir fel. Det är nämligen så att det är en ganska hög straffskala om man fuskar med sin redovisning och detta är helt enkelt ingenting som är värt att riskera – det är alltså bättre att betala en relativt låg summa till en redovisningsbyrå och detta oavsett om man bor i Stockholm eller någon annanstans i Sverige. Att – medvetet eller inte – fuska och åka fast för ekobrott ses sällan med blida ögon av staten så här måste man alltså ha koll.

Hur mycket kostar det att få hjälp med redovisning i Stockholm?

Att ta hjälp med sin redovisning är alltså ingenting ovanligt i Stockholm utan något som de allra flesta mindre företag faktiskt gör. Det är nämligen inte speciellt dyrt om man ser till vad man riskerar om man låter bli och kan röra sig om att man betalar för några timmars jobb per år. Naturligtvis beror det också på i hur stor omfattning man vill att denna redovisning ska göras också och ett mindre företag i Stockholm behöver naturligtvis mindre hjälp än vad ett företag som omsätter mycket pengar behöver. Här kan man alltså välja sin redovisningsbyrå efter sin egen storlek och har man då ett litet företag så kanske man i första hand ska rikta in sig på en mindre byrå också och kanske då få ett bättre pris för denna hjälp med sin redovisning. Huvudsaken är att den sköts korrekt och detta alltså oavsett om man bor i Stockholm, Göteborg eller Kiruna – straffskalan är ju densamma över hela Sverige.

Kategorier
Ekonomi

Ekonomisk plan behövs för ny BRF

Det finns regler som säger att man behöver ha en ekonomisk plan när man har en BRF. Det är viktigt att styrelsen sätter sig med det samma för att ordna detta.

De kunde knappt tro att det var sant. När husägaren hade bestämt sig för att sälja huset hade alla blivit förtvivlade. De ville inte flytta från sitt älskade hus. Så kom någon på den briljanta idén att de kunde starta en bostadsrättsförening och driva den tillsammans. En idé som alla gillade.

De var bara sex lägenheter i huset så man kunde lätt komma överens om vilka som skulle sitta i styrelsen. Besluten skulle ändå tas av dem tillsammans. Elsa som var kontorist till yrket fick uppgiften att se över vilka regler som gällde och hur de skulle gå tillväga för att hamna rätt från början.

Börja med en ekonomisk plan för BRF

På nästa möte berättade Elsa att de behövde en ekonomisk plan men att det fanns en hel del juridiska saker som hon inte var säker på. Däremot hade hon hittat ett företag som arbetade just med att hjälpa bostadsrättsföreningar att få till ett sådant dokument. När det var färdigt skulle det skickas till Bolagsverket.

Representanten från företaget sa: “En ekonomisk plan för din bostadsrättsförening ska vara ett dokument med kalkyler, budget och annat. Sådant som kan vara intressant för exempelvis en framtida köpare att veta för att kunna få en klar insyn i bostadsrättsföreningens ekonomi.” Föreningen bestämde att företaget skulle få ta hand om detta och sedan visa resultatet. Alla pustade nöjt ut över beslutet.

Kategorier
Mäklare

Hyra lägenhet Göteborg – frågor och svar

Hur svårt är det egentligen att hyra lägenhet i Göteborg? Vad ska man tänka på och hur ska man undvika att bli lurad? Att flytta till en större stad som Göteborg innebär att man också ställs inför helt andra frågor vad gäller boende än vad man normalt gör i en mindre eller medelstor svensk stad.

Det är svårare att hyra lägenhet i Göteborg sett till att hyrorna är högre och konkurrensen om de befintliga lägenheterna är större – men det finns också vissa saker som kan göra det hela enklare. I den här texten tänkte vi ta ett krafttag i denna fråga och ge lite tips, råd och allmän information om att hyra lägenhet i Göteborg. Något vi gör genom att svara på några vanliga frågor – enligt följande:

Hur kan jag hyra lägenhet i Göteborg på ett smidigt sätt?

Det finns några tips som man kan ge. Ett är att registrera ett konto hos en seriös förmedlare på nätet. Du använder bankid för detta – och samma sak gör de som har lägenheter att hyra ut. Fördelen med detta är att du dels ger en trygghet, men dels även att det hela tiden kommer ut en massa intressanta objekt som matchar de kriterier du listat i sökfunktionen.

I övrigt så är rådet att göra dig hörd: se till att folk får veta att du vill hyra lägenhet i Göteborg. Använd sociala medier och var inte rädd för att berätta för nya bekantskaper på exempelvis jobbet om din situation. Vassa armbågar kan ge belöning!

Tänk även på att sänka ribban lite. Genom att vidga vyerna och titta bortom centrala delar och mer populära områden så kan du få enklare att hitta bostad. Samma sak om du exempelvis kan tänka dig att dela lägenhet med någon – eller om du kan tänka dig att bo under en kortare period i en bostad. Var öppen!

Får jag hyra lägenhet i Göteborg?

Frågan är lite felställd och egentligen bör den ställas till personer som vill hyra ut en lägenhet. Kort sagt: får du verkligen hyra ut lägenheten? Man måste ha ett tillstånd innan man kan lägga ut en lägenhet och det innebär att man också måste kontakta styrelsen i den BRF man tillhör. Väljer man att hyra ut utan tillstånd så kan man riskera att bostaden återkallas till föreningen. Det har blivit enklare att få tillstånd för andrahandsuthyrning så där finns sällan några problem. Du som vill hyra lägenhet i Göteborg bör alltså också se till att hyresvärden har ett tillstånd för detta.

Vad är rimligt att betala i hyra?

Många tänker sig att det är fritt fram att sätta hyra för en bostad. Så är det inte: hyran man begär ska vara skälig och täcka kapital- och driftskostnader. Man kan göra ett litet påslag vad gäller slitage samt om den hyrs ut möblerad, men det ska aldrig handla om ockerpriser.

Kategorier
Stålhall

Stålhallar – välj en professionell lösning

Stålhallar har väldigt många fördelar om man jämför med hallar byggda i andra material. Man får en stabil byggnad som håller i många, många år utan några åtgärder och man får detta dessutom till rimliga priser. Utöver detta så är flexibiliteten talande för stålhallar: man kan som kund – tack vare den spännvidd som stål erbjuder – i stort sett skräddarsy en lösning baserat på de egna behoven och utifrån den verksamhet som ska bedrivas i stålhallen man bygger.

Vad gäller just verksamheter så ligger spelplanen helt öppen. Stålhallar ser man idag användas inom en massa olika branscher och områden. Det kan handla om ren lagerhållning, det kan handla om företag i logistikbranschen, det kan handla om industrier och lantbruk och det kan – som fallet ofta är nuförtiden – handla om sportanläggningar i allmänhet och padelhallar i synnerhet.

Det senare har gett stålhallar ett rejält uppsving under senare år: i och med att fler padelhallar byggs så har också efterfrågan av skickliga byggare av stålhallar kommit att öka. Nu ska det förvisso bli intressant att följa den padel-död som förväntas komma. Hur går det med de stålhallar som ploppat upp över hela Sverige då? Klart står att det finns användning av dessa även inom andra områden då den höga takhöjden ger fina förutsättningar för exempelvis lager.

Stålhallar – hjälp från start till mål

Vi nämnde ovan vikten av en stabil partner för det planerade bygget av stålhallar och det bör understrykas ännu en gång. Planerar du – oavsett bransch och oavsett syfte – att resa en stålhall så måste du också välja rätt partner. Rådet i den frågan är att du ser till att hitta ett företag som kan hjälpa dig från start till mål – från planeringen vidare till tillverkning av profiler och hela vägen till svetsning och uppresande av hallen i fråga.

Erfarenhet är en nyckel att titta aktivt efter. Ju längre erfarenhet som finns, desto större möjligheter ger detta dig en chans till ett effektivt bygge av din stålhall till ett bra pris. Var noga med referenser och se till att du väljer ett företag som har en inneboende kapacitet i form av egen tillverkning, konstruktörer och montörer. Det ger dig en snabb väg fram till ett färdig resultat och en stålhall som passar just din verksamhet.

Läs mer om stålhallar på denna sida: stålhallar.net

Kategorier
Annat

Chefsrekrytering Stockholm – låt proffs sköta jobbet

Var finns er nästa chef? Hur hittar ni en ny VD och hur ska ert företag kunna hitta rätt kompetens till någon av de högre tjänsterna inom verksamheten? I en alltmer ombytlig arbetsmarknad så krävs professionell hjälp för rekrytering. I synnerhet gällande chefsrekrytering i Stockholm kan man se att den hjälpen gör en enorm skillnad. Både sett till att företaget sparar tid och sett till att professionell chefsrekrytering tenderar att sätta rätt person på rätt stol.

Alla företag som tvingats till nyrekryteringar är väl medvetna om att det handlar om en lång process. Detta oavsett om det handlar om att tillsätta en tjänst nere på golvet – eller längre upp i näringskedjan. Att utforma en annons, att gå igenom alla ansökningar, att sålla bland intervjuade personer och att slutligen gå igenom de toppkandidater man valt ut är tidskrävande, det är jobbigt, det kräver enorm koncentration och det handlar dessutom om en ganska snårig stig.

Att välja fel person innebär kostnader och det gör också att man är tillbaka på ruta ett igen. Genom att ta professionell hjälp med chefsrekrytering i Stockholm – men även med all annan typ av rekrytering – så ges man en möjlighet att hitta rätt person; utan någon större ansträngning.

Så går chefsrekrytering i Stockholm till

Om man går igenom de vanliga stegen för chefsrekrytering i Stockholm så kan följande vara en bra introduktion till hur en sådan ser ut – och varför ditt företag tjänar på det:

  • Ni möts. Du och rekryteringsföretaget bokar ett – flera – möten där du går igenom vad för slags spetsegenskaper företaget behöver, vilken kompetens som krävs, vilka kvalifikationer som är att anse som måsten samt exempelvis vilka personligheter som efterfrågas av er. Rekryteringsföretaget skapar utifrån detta en platsannons och sätter igång med att ta in ansökningar.
  • Företaget går dels igenom alla ansökningar och sätter igång med intervjuer. Utöver detta så börjar man även ett nätverkande där man ser över exempelvis tidigare kandidater som sökt andra jobb – men kanske fallit på mållinjen. Även exempelvis headhunting är ett effektivt verktyg inom chefsrekrytering i Stockholm: en person kan exempelvis sitta på ett annat företag idag – men på fel stol och egentligen ha allt som krävs för att passa in i ditt företag och på den tjänst ni ska tillsätta.
  • Kandidaterna presenteras. När den stora sållningen skett så återstår ett par kandidater. Det är här ni kommer in i bilden och deltar vid alla slutintervjuer och ges en möjlighet att lära känna de som sökt tjänsten – eller som headhuntats för densamma. Beslutet om vem som får jobbet ligger alltid i era händer och om ingen verkar passa – ja, då är det bara att fortsätta er chefsrekrytering.
Kategorier
Arbetsmiljö

Att gå en utbildning i BAM – så funkar det

Med en utbildning i BAM stärker man medvetenheten hos sina medarbetare och ökar även säkerheten och tryggheten på jobbet. Hitta en BAM-utbildning nära er.

En utbildning i BAM gör att man både blir mer säkerhetsmedveten på jobbet och stärker de interpersonella relationerna. Att man blir hemmablind på jobbet är inte konstigt efter år av rutinmässigt utförande av uppgifter. Du hanterar uppgifter utan att kanske ibland tänka på vad du gör. Dina kollegor förväntas göra vad de gör och ni vet var ni har varandra. Men har ni verkligen koll på vad som är kärnan i verksamheten? Och hur är egentligen er relation till varandra? Ibland kan det vara en bra idé att gå en utbildning för att skaka om sig lite och se verksamheten ur ett nytt perspektiv.

Utbildning i BAM för chefen eller arbetsledaren

En BAM-utbildning är inte bara viktig för ökad säkerhet på jobbet. Det är också en bra investering för den som vill sätta sig in i hur arbetsmiljölagen fungerar. Detta kan vara särskilt intressant för den som funderar på att söka en chefsbefattning och vill vara “på tårna” redan från början. En utbildning i BAM går igenom de viktigaste aspekterna när det gäller att skapa en stark arbetsgrupp. Man kan också med utbildningen lära sig hur man som arbetsledare eller chef undviker sociala problem på arbetsplatsen, såsom mobbning, och hur man löser de konflikter som kan uppstå mellan de anställda. Stärk er grupp med en utbildning som främjar arbetsmiljön.

Kategorier
Marknadsföring

Därför ska du annonsera på Google

Har du problem med att nå nya kunder? I många fall så handlar det om att man som företag fastnat i gamla mönster. Spelplanen för marknadsföring ser annorlunda ut idag och som företag handlar det om en verklighet som man måste anpassa sig till.

Att annonsera i tidningar ger inte valuta för pengarna. Att däremot välja att annonsera på Google har en potential att locka nya kunder – och då handlar det dessutom om kunder som redan visat ett intresse för den tjänst eller produkt du erbjuder.

Många ställer sig skeptiska till internet i stort och till annonsering på Google i synnerhet. Det senare kan förklaras av att man anser att de annonser som syns inte drar till sig något intresse. Söker en person på ett specifikt sökord så hoppar denne över annonserna som syns och går direkt ner till den organiska listan. Stämmer detta påstående? Inte direkt, men det finns korn av sanning i det.

Det bästa är att synas både i den organiska listan under specifika sökord och att samtidigt – under givna datum och perioder – köra kampanjer via Google Ads. Och, detta kan kombineras genom att man anlitar en och samma byrå både för SEO – som innebär att man rankar högre i den organiska listan – och SEM, som innebär att annonseringen skräddarsys och optimeras för dina behov. Vi skulle definitivt inte välja bort någon av dessa tjänster.

Fördelar med att annonsera på Google

Därför ska du annonsera på Google, varför? Fördelarna med att annonsera på Google är nämligen lite för stora för att man ska ha råd att negligera dem. Här nedan följer några:

  • Du syns längst upp! Det är aldrig negativt att ligga på topp och genom dina annonser så kommer du att fånga både nya kunder – och samtidigt också konkurrera med företag inom din bransch (som säkerligen också, i någon mån, använder Google Ads).
  • Du hittar rätt målgrupp! En annons i en tidning är lite av ett skott i mörkret. Annonsering via Google däremot innebär en ren träff då den som söker redan bestämt sig för att aktivt söka efter en vara eller en produkt. Det handlar bara om att fånga in de som söker.
  • Det driver trafik! En annonsering på Google och via Google Ads ger mer trafik till en sida. En trafik som också kan följas upp och där man exempelvis i framtiden kan använda sig av givande sökord i framtida kampanjer – och ta bort de som inte genererar en tillfredsställande effekt.
  • Du betalar bara per klick! Google Ads är kostnadseffektivt sett till att du bara betalar för de klick som annonsen genererar. Om ingen klickar – ja, då betalar du heller ingenting. Jämför detta med annan typ av annonsering.
  • Du kan följa upp och förbättra! Google Ads erbjuder överlägsna verktyg för analys och uppföljning. Hur många har klickat, vilka sökord har använts och hur länge stannar en besökare på sidan efter ett klick? Detta ger dig möjlighet att förändra innehållet på din sida och att förbättra saker i framtiden. Google Ads ger dig ledtrådar som kan skapa ett skarpare innehåll.
Kategorier
Ekonomi

Ekonomisk förvaltning i minsta detalj

För att undvika strul med Skatteverket kan du tjäna på att ta hjälp genom ekonomisk förvaltning. Det ger dig även tid för annat fokus i din verksamhet.

Hade du väntat dig någonting annat när du gick med i styrelsen till bostadsrättsföreningen? Eller såg du någonting annat framför dig när du startade eget företag? Det är lätt att ha stora ambitioner, men ibland sätter ekonomi och byråkrati pinnar mellan ekrarna i kreativitetshjulet. Ofta i en kombination av varandra. Årsredovisningar, bokföring och deklarationer. Allt måste organiseras och fyllas i in i minsta detalj. Om det inte blir korrekt utfört, eller i tid, kan stora konsekvenser vänta. Skatteverket är inte nådiga mot de som slarvar med den ekonomiska rapporteringen. Men det finns hjälpande händer. Sådana som tillhör människor som arbetar med ekonomisk förvaltning och underlättar verksamhetens vardag för sådana som du.

Ekonomisk förvaltning underlättar för dig

För visst finns det väl väldigt mycket annat som du hellre lägger ned tid på? Om du avlastar dig bördan med att få rätt på kvitton och liknande frigör du just den tiden. Ekonomisk förvaltning innebär med andra ord mer än att du bara tar emot en tjänst för ett krångligt arbete. Du skapar tid för dig själv att fokusera på annat i verksamheten. Som hur den kan utvecklas, ta nästa steg och helt enkelt bli bättre för alla inblandade. Men det är förstås inte möjligt så länge du envisas med att sköta ekonomin på egen hand. Gör dig själv en tjänst och beställ in ekonomisk förvaltning istället.