Det finns regler som säger att man behöver ha en ekonomisk plan när man har en BRF. Det är viktigt att styrelsen sätter sig med det samma för att ordna detta.
De kunde knappt tro att det var sant. När husägaren hade bestämt sig för att sälja huset hade alla blivit förtvivlade. De ville inte flytta från sitt älskade hus. Så kom någon på den briljanta idén att de kunde starta en bostadsrättsförening och driva den tillsammans. En idé som alla gillade.
De var bara sex lägenheter i huset så man kunde lätt komma överens om vilka som skulle sitta i styrelsen. Besluten skulle ändå tas av dem tillsammans. Elsa som var kontorist till yrket fick uppgiften att se över vilka regler som gällde och hur de skulle gå tillväga för att hamna rätt från början.
Börja med en ekonomisk plan för BRF
På nästa möte berättade Elsa att de behövde en ekonomisk plan men att det fanns en hel del juridiska saker som hon inte var säker på. Däremot hade hon hittat ett företag som arbetade just med att hjälpa bostadsrättsföreningar att få till ett sådant dokument. När det var färdigt skulle det skickas till Bolagsverket.
Representanten från företaget sa: “En ekonomisk plan för din bostadsrättsförening ska vara ett dokument med kalkyler, budget och annat. Sådant som kan vara intressant för exempelvis en framtida köpare att veta för att kunna få en klar insyn i bostadsrättsföreningens ekonomi.” Föreningen bestämde att företaget skulle få ta hand om detta och sedan visa resultatet. Alla pustade nöjt ut över beslutet.