Kategorier
Ekonomi

Ekonomisk plan behövs för ny BRF

Det finns regler som säger att man behöver ha en ekonomisk plan när man har en BRF. Det är viktigt att styrelsen sätter sig med det samma för att ordna detta.

De kunde knappt tro att det var sant. När husägaren hade bestämt sig för att sälja huset hade alla blivit förtvivlade. De ville inte flytta från sitt älskade hus. Så kom någon på den briljanta idén att de kunde starta en bostadsrättsförening och driva den tillsammans. En idé som alla gillade.

De var bara sex lägenheter i huset så man kunde lätt komma överens om vilka som skulle sitta i styrelsen. Besluten skulle ändå tas av dem tillsammans. Elsa som var kontorist till yrket fick uppgiften att se över vilka regler som gällde och hur de skulle gå tillväga för att hamna rätt från början.

Börja med en ekonomisk plan för BRF

På nästa möte berättade Elsa att de behövde en ekonomisk plan men att det fanns en hel del juridiska saker som hon inte var säker på. Däremot hade hon hittat ett företag som arbetade just med att hjälpa bostadsrättsföreningar att få till ett sådant dokument. När det var färdigt skulle det skickas till Bolagsverket.

Representanten från företaget sa: “En ekonomisk plan för din bostadsrättsförening ska vara ett dokument med kalkyler, budget och annat. Sådant som kan vara intressant för exempelvis en framtida köpare att veta för att kunna få en klar insyn i bostadsrättsföreningens ekonomi.” Föreningen bestämde att företaget skulle få ta hand om detta och sedan visa resultatet. Alla pustade nöjt ut över beslutet.

Kategorier
Mäklare

Hyra lägenhet Göteborg – frågor och svar

Hur svårt är det egentligen att hyra lägenhet i Göteborg? Vad ska man tänka på och hur ska man undvika att bli lurad? Att flytta till en större stad som Göteborg innebär att man också ställs inför helt andra frågor vad gäller boende än vad man normalt gör i en mindre eller medelstor svensk stad.

Det är svårare att hyra lägenhet i Göteborg sett till att hyrorna är högre och konkurrensen om de befintliga lägenheterna är större – men det finns också vissa saker som kan göra det hela enklare. I den här texten tänkte vi ta ett krafttag i denna fråga och ge lite tips, råd och allmän information om att hyra lägenhet i Göteborg. Något vi gör genom att svara på några vanliga frågor – enligt följande:

Hur kan jag hyra lägenhet i Göteborg på ett smidigt sätt?

Det finns några tips som man kan ge. Ett är att registrera ett konto hos en seriös förmedlare på nätet. Du använder bankid för detta – och samma sak gör de som har lägenheter att hyra ut. Fördelen med detta är att du dels ger en trygghet, men dels även att det hela tiden kommer ut en massa intressanta objekt som matchar de kriterier du listat i sökfunktionen.

I övrigt så är rådet att göra dig hörd: se till att folk får veta att du vill hyra lägenhet i Göteborg. Använd sociala medier och var inte rädd för att berätta för nya bekantskaper på exempelvis jobbet om din situation. Vassa armbågar kan ge belöning!

Tänk även på att sänka ribban lite. Genom att vidga vyerna och titta bortom centrala delar och mer populära områden så kan du få enklare att hitta bostad. Samma sak om du exempelvis kan tänka dig att dela lägenhet med någon – eller om du kan tänka dig att bo under en kortare period i en bostad. Var öppen!

Får jag hyra lägenhet i Göteborg?

Frågan är lite felställd och egentligen bör den ställas till personer som vill hyra ut en lägenhet. Kort sagt: får du verkligen hyra ut lägenheten? Man måste ha ett tillstånd innan man kan lägga ut en lägenhet och det innebär att man också måste kontakta styrelsen i den BRF man tillhör. Väljer man att hyra ut utan tillstånd så kan man riskera att bostaden återkallas till föreningen. Det har blivit enklare att få tillstånd för andrahandsuthyrning så där finns sällan några problem. Du som vill hyra lägenhet i Göteborg bör alltså också se till att hyresvärden har ett tillstånd för detta.

Vad är rimligt att betala i hyra?

Många tänker sig att det är fritt fram att sätta hyra för en bostad. Så är det inte: hyran man begär ska vara skälig och täcka kapital- och driftskostnader. Man kan göra ett litet påslag vad gäller slitage samt om den hyrs ut möblerad, men det ska aldrig handla om ockerpriser.

Kategorier
Stålhall

Stålhallar – välj en professionell lösning

Stålhallar har väldigt många fördelar om man jämför med hallar byggda i andra material. Man får en stabil byggnad som håller i många, många år utan några åtgärder och man får detta dessutom till rimliga priser. Utöver detta så är flexibiliteten talande för stålhallar: man kan som kund – tack vare den spännvidd som stål erbjuder – i stort sett skräddarsy en lösning baserat på de egna behoven och utifrån den verksamhet som ska bedrivas i stålhallen man bygger.

Vad gäller just verksamheter så ligger spelplanen helt öppen. Stålhallar ser man idag användas inom en massa olika branscher och områden. Det kan handla om ren lagerhållning, det kan handla om företag i logistikbranschen, det kan handla om industrier och lantbruk och det kan – som fallet ofta är nuförtiden – handla om sportanläggningar i allmänhet och padelhallar i synnerhet.

Det senare har gett stålhallar ett rejält uppsving under senare år: i och med att fler padelhallar byggs så har också efterfrågan av skickliga byggare av stålhallar kommit att öka. Nu ska det förvisso bli intressant att följa den padel-död som förväntas komma. Hur går det med de stålhallar som ploppat upp över hela Sverige då? Klart står att det finns användning av dessa även inom andra områden då den höga takhöjden ger fina förutsättningar för exempelvis lager.

Stålhallar – hjälp från start till mål

Vi nämnde ovan vikten av en stabil partner för det planerade bygget av stålhallar och det bör understrykas ännu en gång. Planerar du – oavsett bransch och oavsett syfte – att resa en stålhall så måste du också välja rätt partner. Rådet i den frågan är att du ser till att hitta ett företag som kan hjälpa dig från start till mål – från planeringen vidare till tillverkning av profiler och hela vägen till svetsning och uppresande av hallen i fråga.

Erfarenhet är en nyckel att titta aktivt efter. Ju längre erfarenhet som finns, desto större möjligheter ger detta dig en chans till ett effektivt bygge av din stålhall till ett bra pris. Var noga med referenser och se till att du väljer ett företag som har en inneboende kapacitet i form av egen tillverkning, konstruktörer och montörer. Det ger dig en snabb väg fram till ett färdig resultat och en stålhall som passar just din verksamhet.

Läs mer om stålhallar på denna sida: stålhallar.net

Kategorier
Annat

Chefsrekrytering Stockholm – låt proffs sköta jobbet

Var finns er nästa chef? Hur hittar ni en ny VD och hur ska ert företag kunna hitta rätt kompetens till någon av de högre tjänsterna inom verksamheten? I en alltmer ombytlig arbetsmarknad så krävs professionell hjälp för rekrytering. I synnerhet gällande chefsrekrytering i Stockholm kan man se att den hjälpen gör en enorm skillnad. Både sett till att företaget sparar tid och sett till att professionell chefsrekrytering tenderar att sätta rätt person på rätt stol.

Alla företag som tvingats till nyrekryteringar är väl medvetna om att det handlar om en lång process. Detta oavsett om det handlar om att tillsätta en tjänst nere på golvet – eller längre upp i näringskedjan. Att utforma en annons, att gå igenom alla ansökningar, att sålla bland intervjuade personer och att slutligen gå igenom de toppkandidater man valt ut är tidskrävande, det är jobbigt, det kräver enorm koncentration och det handlar dessutom om en ganska snårig stig.

Att välja fel person innebär kostnader och det gör också att man är tillbaka på ruta ett igen. Genom att ta professionell hjälp med chefsrekrytering i Stockholm – men även med all annan typ av rekrytering – så ges man en möjlighet att hitta rätt person; utan någon större ansträngning.

Så går chefsrekrytering i Stockholm till

Om man går igenom de vanliga stegen för chefsrekrytering i Stockholm så kan följande vara en bra introduktion till hur en sådan ser ut – och varför ditt företag tjänar på det:

  • Ni möts. Du och rekryteringsföretaget bokar ett – flera – möten där du går igenom vad för slags spetsegenskaper företaget behöver, vilken kompetens som krävs, vilka kvalifikationer som är att anse som måsten samt exempelvis vilka personligheter som efterfrågas av er. Rekryteringsföretaget skapar utifrån detta en platsannons och sätter igång med att ta in ansökningar.
  • Företaget går dels igenom alla ansökningar och sätter igång med intervjuer. Utöver detta så börjar man även ett nätverkande där man ser över exempelvis tidigare kandidater som sökt andra jobb – men kanske fallit på mållinjen. Även exempelvis headhunting är ett effektivt verktyg inom chefsrekrytering i Stockholm: en person kan exempelvis sitta på ett annat företag idag – men på fel stol och egentligen ha allt som krävs för att passa in i ditt företag och på den tjänst ni ska tillsätta.
  • Kandidaterna presenteras. När den stora sållningen skett så återstår ett par kandidater. Det är här ni kommer in i bilden och deltar vid alla slutintervjuer och ges en möjlighet att lära känna de som sökt tjänsten – eller som headhuntats för densamma. Beslutet om vem som får jobbet ligger alltid i era händer och om ingen verkar passa – ja, då är det bara att fortsätta er chefsrekrytering.
Kategorier
Arbetsmiljö

Att gå en utbildning i BAM – så funkar det

Med en utbildning i BAM stärker man medvetenheten hos sina medarbetare och ökar även säkerheten och tryggheten på jobbet. Hitta en BAM-utbildning nära er.

En utbildning i BAM gör att man både blir mer säkerhetsmedveten på jobbet och stärker de interpersonella relationerna. Att man blir hemmablind på jobbet är inte konstigt efter år av rutinmässigt utförande av uppgifter. Du hanterar uppgifter utan att kanske ibland tänka på vad du gör. Dina kollegor förväntas göra vad de gör och ni vet var ni har varandra. Men har ni verkligen koll på vad som är kärnan i verksamheten? Och hur är egentligen er relation till varandra? Ibland kan det vara en bra idé att gå en utbildning för att skaka om sig lite och se verksamheten ur ett nytt perspektiv.

Utbildning i BAM för chefen eller arbetsledaren

En BAM-utbildning är inte bara viktig för ökad säkerhet på jobbet. Det är också en bra investering för den som vill sätta sig in i hur arbetsmiljölagen fungerar. Detta kan vara särskilt intressant för den som funderar på att söka en chefsbefattning och vill vara “på tårna” redan från början. En utbildning i BAM går igenom de viktigaste aspekterna när det gäller att skapa en stark arbetsgrupp. Man kan också med utbildningen lära sig hur man som arbetsledare eller chef undviker sociala problem på arbetsplatsen, såsom mobbning, och hur man löser de konflikter som kan uppstå mellan de anställda. Stärk er grupp med en utbildning som främjar arbetsmiljön.

Kategorier
Marknadsföring

Därför ska du annonsera på Google

Har du problem med att nå nya kunder? I många fall så handlar det om att man som företag fastnat i gamla mönster. Spelplanen för marknadsföring ser annorlunda ut idag och som företag handlar det om en verklighet som man måste anpassa sig till.

Att annonsera i tidningar ger inte valuta för pengarna. Att däremot välja att annonsera på Google har en potential att locka nya kunder – och då handlar det dessutom om kunder som redan visat ett intresse för den tjänst eller produkt du erbjuder.

Många ställer sig skeptiska till internet i stort och till annonsering på Google i synnerhet. Det senare kan förklaras av att man anser att de annonser som syns inte drar till sig något intresse. Söker en person på ett specifikt sökord så hoppar denne över annonserna som syns och går direkt ner till den organiska listan. Stämmer detta påstående? Inte direkt, men det finns korn av sanning i det.

Det bästa är att synas både i den organiska listan under specifika sökord och att samtidigt – under givna datum och perioder – köra kampanjer via Google Ads. Och, detta kan kombineras genom att man anlitar en och samma byrå både för SEO – som innebär att man rankar högre i den organiska listan – och SEM, som innebär att annonseringen skräddarsys och optimeras för dina behov. Vi skulle definitivt inte välja bort någon av dessa tjänster.

Fördelar med att annonsera på Google

Därför ska du annonsera på Google, varför? Fördelarna med att annonsera på Google är nämligen lite för stora för att man ska ha råd att negligera dem. Här nedan följer några:

  • Du syns längst upp! Det är aldrig negativt att ligga på topp och genom dina annonser så kommer du att fånga både nya kunder – och samtidigt också konkurrera med företag inom din bransch (som säkerligen också, i någon mån, använder Google Ads).
  • Du hittar rätt målgrupp! En annons i en tidning är lite av ett skott i mörkret. Annonsering via Google däremot innebär en ren träff då den som söker redan bestämt sig för att aktivt söka efter en vara eller en produkt. Det handlar bara om att fånga in de som söker.
  • Det driver trafik! En annonsering på Google och via Google Ads ger mer trafik till en sida. En trafik som också kan följas upp och där man exempelvis i framtiden kan använda sig av givande sökord i framtida kampanjer – och ta bort de som inte genererar en tillfredsställande effekt.
  • Du betalar bara per klick! Google Ads är kostnadseffektivt sett till att du bara betalar för de klick som annonsen genererar. Om ingen klickar – ja, då betalar du heller ingenting. Jämför detta med annan typ av annonsering.
  • Du kan följa upp och förbättra! Google Ads erbjuder överlägsna verktyg för analys och uppföljning. Hur många har klickat, vilka sökord har använts och hur länge stannar en besökare på sidan efter ett klick? Detta ger dig möjlighet att förändra innehållet på din sida och att förbättra saker i framtiden. Google Ads ger dig ledtrådar som kan skapa ett skarpare innehåll.
Kategorier
Ekonomi

Ekonomisk förvaltning i minsta detalj

För att undvika strul med Skatteverket kan du tjäna på att ta hjälp genom ekonomisk förvaltning. Det ger dig även tid för annat fokus i din verksamhet.

Hade du väntat dig någonting annat när du gick med i styrelsen till bostadsrättsföreningen? Eller såg du någonting annat framför dig när du startade eget företag? Det är lätt att ha stora ambitioner, men ibland sätter ekonomi och byråkrati pinnar mellan ekrarna i kreativitetshjulet. Ofta i en kombination av varandra. Årsredovisningar, bokföring och deklarationer. Allt måste organiseras och fyllas i in i minsta detalj. Om det inte blir korrekt utfört, eller i tid, kan stora konsekvenser vänta. Skatteverket är inte nådiga mot de som slarvar med den ekonomiska rapporteringen. Men det finns hjälpande händer. Sådana som tillhör människor som arbetar med ekonomisk förvaltning och underlättar verksamhetens vardag för sådana som du.

Ekonomisk förvaltning underlättar för dig

För visst finns det väl väldigt mycket annat som du hellre lägger ned tid på? Om du avlastar dig bördan med att få rätt på kvitton och liknande frigör du just den tiden. Ekonomisk förvaltning innebär med andra ord mer än att du bara tar emot en tjänst för ett krångligt arbete. Du skapar tid för dig själv att fokusera på annat i verksamheten. Som hur den kan utvecklas, ta nästa steg och helt enkelt bli bättre för alla inblandade. Men det är förstås inte möjligt så länge du envisas med att sköta ekonomin på egen hand. Gör dig själv en tjänst och beställ in ekonomisk förvaltning istället.

Kategorier
Juridik

Hur kan ett företag arbeta för att motverka sexuella övergrepp?

Har världen lärt sig någonting av Metoo? Den frågan börjar bli dags att titta närmare på så här några år i efterhand. I samband med att Metoo slog igenom över hela världen såg man att många branscher och enskilda företag plötsligt togs på sängen. Det visade sig att det fanns en djupt rotad, toxisk kultur där sexuella trakasserier och rena övergrepp förekom.

Kvinnor blev utnyttjade av män i högre positioner och vågade – som en följd av en tystnadskultur – inte dra detta vidare. Metoo öppnade på locket till en ganska mörk värld som fick många företag att rannsaka sig själva. Frågan är hur mycket av detta som visat sig vara vackra, men tomma ord? Hur många företag arbetar egentligen aktivt med att motverka sexuella övergrepp och trakasserier – och hur gör man det i så fall?

Som arbetsgivare har man ett ansvar i att både förebygga och motverka sexuella trakasserier. Ser man till sexuella trakasserier så är detta både en form av diskriminering och en slags negativ särbehandling. Inom arbetsmiljölagen finns tydliga riktlinjer vad gäller policy, riktlinjer och rutiner för hur man ska agera preventivt och hur man ska förebygga sexuella trakasserier. Tillsammans med exempelvis skyddsombud ska man agera – både centralt och, om man är en större koncern, lokalt – i dessa frågor. Viktigt är även att allt detta följs upp och utvärderas. Informationen ska vara tydlig och varje enskild medarbetare ska vara väl införstådd i vad som gäller och vilken kod man har att rätta sig efter i samband med att man befinner sig på arbetet.

Hjälp offret att anmäla

Arbetsgivarens ansvar börjar redan vid misstanke om sexuella trakasserier – eller värre: sexuella övergrepp – och hör måste man direkt agera och reda ut vad som skett genom att samtala med de inblandade och vidta åtgärder som exempelvis förflyttning eller uppsägning om det krävs. Gäller det exempelvis sexuella övergrepp – en våldtäkt, exempelvis – så ska man också tydligt visa ett stöd för offret och hjälpa hen att både komma i kontakt med polisen och med ett juridiskt ombud. Det finns inga mellanvägar i dessa situationer och som arbetsgivare så måste man agera!

I en sund arbetsmiljö så respekterar alla varandra och stöttar sina kollegor i vått och torrt. Man ställer upp, arbetar tillsammans mot gemensamma mål och man skapar en trivsel som innebär att ingen känner oro, ångest eller rädsla för att gå till jobbet. Att Metoo visat att många branscher har problem är ett faktum och det ger många företag en möjlighet att förändra de kulturer som hunnit sätta sig. Som arbetsgivare måste man våga säga ifrån och våga agera om det handlar om sexuella trakasserier. Det är långt ifrån okej och det är något som måste försvinna från varje arbetsplats. Det är dags att agera på allvar.

Kategorier
Annat

Skyltar sparar tid för besökare

Är du turist i en ny stad och letar efter vägen eller om du exempelvis ska besöka en kompis eller ett sjukhus är det tidsbesparande om där finns hänvisningsskyltar, så du hittar rätt direkt.

Kanske är du inte där ensam heller, och har du med dig otåliga småbarn eller en äldre person som har svårt att gå, vill du inte irra runt. Sedan är det många av oss som faktiskt har dåligt lokalsinne, och ett sjukhusområde är både stort och komplicerat som en labyrint. Samma sak gäller för stora varuhus och gallerior, speciellt när de nyss har byggts om eller butikerna har bytt plats. Visst är du tacksam för tydliga skyltar som visar vägen? Vi är glada över att det finns gott om hänvisningsskyltar, fast vi kanske inte tänker på det just när vi går förbi en.

Viktig skylt på samfällighetens parkeringsplats

Det är lika viktigt att det finns skyltar i ett större bostadsområde. En samfällighet med femtio husnummer fördelade på flera gårdar och hus i flera rader gör att många skulle få leta länge efter att hitta rätt. En tavla som tydligt visar var huset ligger, och vilken av parkeringarna som är närmast, underlättar för alla besökande. Pizzabudet hittar rätt, och det gör också såväl vänner, släkt, hantverkare som diverse leverantörer. Behöver du själv skaffa en hänvisningsskylt till din fastighet går det enkelt att beställa den från ett skyltföretag. Har man en försäljningsverksamhet på landet är skylten nödvändig. Utan skylt kan du missa kunder för att de bara kör förbi.

Kategorier
Annat

Behagligare att läsa på papper

Många tycker om att kunna skriva ut längre texter och läsa dem på papper istället för på datorn eller telefonen. För skrivare i en rimlig prisklass bör du undersöka begagnade alternativ.

Nog för att vi lever i en extremt digitaliserad värld och är både omgivna och beroende av skärmar var vi än är någonstans. Till exempel kan man nog satsa dyra pengar på att du läser just den här texten på en skärm. Men ärligt talat, hade det inte varit mycket behagligare att läsa på den papper? Tänk om du hade kunnat skriva ut texten och läsa den på papper, slippa anstränga ögonen genom att titta på en skärm och kunna göra gamla hederliga anteckningar i dokumentet med en riktig penna. Det finns bara ett problem. Skrivare är lite för dyra för att det ska vara värt det. Men då kanske du ska titta på en annan hylla.

Begagnat är billigare

Istället för att titta bland de dyra skrivarna hos elektronikkedjor bör du vända blicken mot någon som säljer begagnade skrivare istället. Du kan såklart chansa genom att gå till en second hand-affär, men det vore lite av en omväg. Det finns gott om alternativ på nätet som specialiserar sig på att sälja just begagnade skrivare. Det är bara att googla runt. Många erbjuder även möjlighet att hyra skrivare. Nu börjar du närma dig slutet på den här texten. Du härdade ut och läste allting på skärmen ända till botten. Men hade det inte varit lite skönare på papper?